تبلیغات
کیمیا - مطالب اسفند 1389
 
درباره وبلاگ


سلام؛اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات، خاصه از برچسب‌ها، استفاده کنید؛ ضمنا از امکان جستجو هم غافل نشوید. اگر نظر نمی‌دهید -که احتمالش زیاد است- لطف کنید با رای دادن به مطلبی که خوانده‌اید، اثری از این که اینجا بودید، برایم بگذارید؛ آدم است دیگر، دلش خوش است به رفت و آمد.بعضی از پست‌هایم حتما رمزدار هستند که برای عده‌ی خاصی می‌نویسم؛ اما اگر فکر کردید شاید به درد شما هم بخورد، بگویید! شاید رمزش را برایتان فرستادم. اگر احیانا معنی واژه‌ای را نمی‌دانستید، فقط کافی‌ست سلکت‌ش کنید؛ تا معنایش نمایش داده شود. این مزیت خصوصا در اشعار و... کاربرد خواهد داشت. ضمنا برای بهتردیدن وبلاگ کیمیا، ترجیحا از مرورگر گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید.فعلا همین.یاعلی

مدیر وبلاگ : کیمیا
ویژه‌های کیمیا


نظرسنجی
شما معمولا در نظرسنجی‌هایی که وبلاگ‌ها برگزار می‌کنن، شرکت می‌کنید؟ :)





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :




کیمیا
امروز که در دست توام مرحمتی کن / فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت ؟؟؟
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 1389/12/10 :: نویسنده : کیمیا

 

 

-          کیه؟

-          سلام‌علیکم؛ ببخشید از بنگاه بیژ...

-          بله! بله! بفرمایید بالا!

از آسانسور می‌رویم طبقه‌ی پنجم؛ زنگ واحد 21 را می‌زنیم. زنی جوان با چادری گل‌گلی به سر، که یک جورایی حجابش هم هست، در را باز می‌کند. دو پسر بچه‌ی کوچک، دور او می‌چرخند و زنی میان‌سال با مانتویی تقریبا کهنه، که با معرفی زن جوان معلوم می‌شود، مادربزرگ خانواده است. به هر حال وارد خانه می‌شویم.

زن جوان خوش‌اخلاق و مأخوذ به حیاست، از اینکه چشم در چشم من نمی‌شود می‌توان این را فهمید. خوش‌سلیقه و مرتب هم هست؛ این را هم از چینش وسائلش می‌توان فهمید. فرش روشن، موبل‌هایی قهوه‌ای در اتاق حال و پذیرایی که در این آپارتمان 80 متری یکی شده‌‌اند، خودنمایی می‌کند. آشپزخانه‌ای تمیز و کوچک و دو اتاق خواب و یک تراس کوچک‌تر که لباس‌های بچه‌ها را آن‌جا روی چوب‌رختی خشک می‌کند.

مادربزرگ با ذوق و شوق جای جای خانه را نشان می‌دهد؛ حتی حمام و دستشویی را. زن هم زیادی خوشحال به نظر می‌رسد. اول تعجب می‌کنی که این همه خوشحالی برای چیست؟ به هر حال تو می‌خواهی جای او را بگیری. زیاد طول نمی‌کشد که خودش راز خوشحالی و ذوقش را می‌گوید:

-     الهی همه‌ی مستاجرا خونه بخرن، شما هم بخرین، ما هم خریدیم شکر خدا، از این‌جا کوچیک‌تره، نصف اینجاست، 40 متره، اما خدا رو شکر...

-          کی از اینجا بلند می‌شید؟ آخه ما هم وقت زیادی نداریم...

-          به محض اینکه صاحب‌خونه پولمونو بده ما می‌ریم؛ گفتم که خونه خریدیم، الهی که شما هم بخرین...

تند و تند دعا می‌کند، مادرش هم.

-          شما جوونید و تازه اول راهین، نگران نباشین؛ ان‌شاءالله صاحب‌خونه میشید و باقی ماجرا... .

از خانه که بیرون آمدیم به فکر فرو می روم. زن جوان برای 40 متر خانه چقدر خوشحال بود. ای داد و بیداد! چهار نفر بودند، مادرشان هم ان‌شاءالله خانه داشت و با آن‌ها نبود و می‌رفت خانه‌ی خودش. حساب و کتاب می‌کنم، 40 متر برای 4 نفر، بدون وسائلشان؛ می‌شود نفری 10 متر و این یعنی 8 متر از یک قبر بزرگ‌تر!!!

 

 

پ.ن:

1- مسئولان کلاه‌شان را کمی بالاتر بگذارند، بدک نیست انگار.

2- عنوانش را اول گذاشتم خانه‌ی قبر؛ بعد پشیمان شدم به همین که هست اکتفا کردم. 

 

 





نوع مطلب : اجتماعی، عمومی، 
برچسب ها : آپارتمان، خانه، مستاجر، صاحب‌خانه، مستاجری، خرید خانه، قبر، نوشته‌های کیمیا، دل‌نوشت،


 

 

اختلافاتى كه در عراق، در ایران، در سایر ممالك اسلامى ایجاد مى‏كنند، باید سران دول اسلامى توجه داشته باشند به این معنا كه این اختلافات اختلافاتى است كه هستى آنها را به باد مى‏دهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا كه به اسم مذهب و به اسم اسلام مى‏خواهند اسلام را از بین ببرند. دست‌هاى ناپاكى كه بین شیعه و سنى در این ممالك اختلاف مى‏اندازد اینها نه شیعه هستند و نه سنى هستند؛ اینها دست‌هاى ایادى استعمار هستند كه مى‏خواهند ممالك اسلامى را از دست آن‌ها بگیرند؛ ذخایر را از دست آن‌ها بگیرند؛ بازار سیاه درست كنند براى ممالك به اصطلاح مترقى؛(1)

v                   

ما پیوستگى خودمان را به اقلیت‌هاى مذهبى اعلام مى‏كنیم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى‏كنیم. دشمنان اسلامند كه مى‏خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف كنند. دشمن‌هاى اسلام یا گول‌خورده‏هاىِ از آن‌ها هستند كه در این وقت مخالفت مابین دو دسته را اعلام مى‏كنند. ما اعلام مى‏كنیم وحدت كلمه مسلمین را. اگر مسلمین وحدت كلمه داشتند، امكان نداشت اجانب بر آن‌ها تسلط پیدا بكنند. این تفرقه در بین مسلمین است كه باعث شده است كه اجانب بر ما تسلط پیدا بكنند. این تفرقه مسلمین است كه از اول با دست اشخاص جاهل تحقق پیدا كرد، و الآن هم ما گرفتار هستیم. واجب است بر همه مسلمین كه با هم باشند. یك زمان حساسى است؛ مابین حیات و موت مردد هستیم. ما الآن مملكت‌مان یا باید تا ابد زیر یوغ استعمار و استبداد باشد، یا باید الآن از این یوغ خارج بشود. اگر وحدت كلمه را حفظ نكنید، تا آخر باید مبتلا باشید.(2)

v                   

در اسلام‏ بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت كلمه را حفظ كنید. ائمه‌ی اطهار ما سفارش كردند به ما كه بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماعمان را حفظ كنیم. و كسى كه این اجتماع را بخواهد كه به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض. و نباید به این حرف‌ها گوش بكنند. برادران سنى ما نباید به یك تبلیغاتى كه از طرف دشمنان اسلام مى‏شود ترتیب اثر بدهند. ما با آن‌ها برادر هستیم، آن‌ها با ما برادر هستند. این مملكت مال همه ماست، مال همه‌ی ما. مال اقلیت‌هاى مذهبى، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما. همه ما با هم هستیم.(3)

v                   

مسئله‌ی اختلاف بین پیروان دو طایفه و دو مذهب، ریشه‏اش از صدر اسلام است. در آن وقت خلفاى اموى، و خصوصاً عباسى، درصدد بودند كه اختلاف ایجاد كنند. مجالس درست مى‏كردند و [به اختلاف‏] دامن مى‏زدند. این اختلاف كم‌كم اسباب این شد كه در بین عوامِ از اهل سنت و عوامِ از اهل شیعه این تنافس [فخرفروشی و رقابت] پیدا شد؛ وگرنه نه عوام اهل سنت به سنت رسول اللَّه عمل كرده و مى‏كنند و نه عوام اهل شیعه پیروى از ائمه‌ی اطهار كرده‏اند. ائمه‌ی اطهار ما كوشش كردند تا اینها را داخل در آن جمعیت كنند، با آن‌ها نماز بخوانند، به تشییع جنازه‏هاى آن‌ها بروند. زمانْ كم كم آمد به این طرف، و قدرتمندان این كار را كردند براى اینكه این دو طایفه با هم سرگرم باشند، و خودشان هر كارى مى‏خواهند بكنند.

قریب سیصد سال پیش از این، سیاست خارجى در ایران و در شرق [اجرا] شد. آن‌ها بیشتر درصدد این مسائل برآمدند. كارشناس‌هاى آن‌ها اشخاص و طوایف را مطالعه كردند و روحیات مردم را دیدند و همه‌ی جهات مادیات ما را تحت مطالعه قرار دادند، و از دو راه خواستند از ما بهره‌گیرى كنند: مادى، مى‏بینید كه بهره‌گیرى كردند؛ بهره‌گیرى روحانى هم این بود كه به این اختلافات دامن زدند و ما را بیشتر، از هم جدا كردند. اینكه مى‏بینید یك كلمه وقتى از یك آدمى در اینجا صادر مى‏شود، آن را عَلَم مى‏كنند و چند هزار، چند صد هزار چاپ مى‏كنند، نه اینكه یك آدم معمولى این كار را بكند، این دولت‌ها و این خارجی‌ها هستند كه به آن دامن مى‏زنند و آنطور منتشر مى‏كنند.

ما با هم یكى هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود كه ما در اساس اسلام [اختلاف كنیم‏]. اسلام بالاتر از این معانى است كه ما به واسطه اختلاف مسلكى از اسلام مثلًا چه بكنیم. ما كه مى‏بینیم الآن اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است كه دست به هم بدهیم و از آن اشتباهاتى كه در سابق بوده دست برداریم، دستهایى را كه مثل سابق [مى‏خواهند] ما را از هم جدا كنند قطع كنیم.(4)

v                   

ما با مسلمین اهل تسنن یكى هستیم؛ واحد هستیم كه مسلمان و برادر هستیم. اگر كسى كلامى بگوید كه باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید كه یا جاهل هستند یا از كسانى هستند كه مى‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنى اصلًا در كار نیست، ما همه با هم برادریم‏.(5)

v                   

نهضت اسلامى ایران مظهر برادرى شیعه و سنى و هم‌گامى نژادهاى مختلف كشور ایران است.(6)

v                   

امروز آن چیزى كه تكلیف همه ماست، شما برادرهاى اهل سنت، اینها برادرهاى اهل تشیع، همه، همه افراد این ملت تكلیف دارند، این است كه الآن توجه به این معنا داشته باشند كه دستهایى در كار است كه نگذارند اسلام تحقق پیدا بكند، با شیوه‏هاى مختلف. شیوه‏هاى مختلفى الآن در كار است. و این نكته‏اش این است كه خارجی‌ها آنكه به آن رسیده‏اند این است كه اسلام است كه جلو منافع آنها را مى‏گیرد. اگر اسلام تحقق پیدا بكند، این مملكت یك مملكت اسلامى بشود، دست آن‌ها دیگر تا آخر كوتاه است؛(7)

v                   

عوامل اجانب كه منافع خود و اربابانشان را در خطر مى‏بینند، براى تحریك برادران اهل سنت و دامن زدن به برادركشى، قضیه‌ی شیعه و سنى را طرح نموده و مى‏خواهند با شیطنت بین برادران اختلاف ایجاد كنند. در جمهورى اسلامى همه‌ی برادران سنى و شیعه در كنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوى هستند. هركس خلاف این را تبلیغ كرد، دشمن اسلام و ایران است.(8)

v                   

یك دسته از مسلمانان شیعه هستند و یك دسته‏اى از مسلمانان سنى، یك دسته حنفى و یك دسته‏اى حنبلى و دسته‏اى اخبارى هستند؛ اصلًا طرح این معنا، از اول درست نبود. در یك جامعه‏اى كه همه مى‏خواهند به اسلام خدمت كنند و براى اسلام باشند، این مسائل نباید طرح شود. ما همه برادر هستیم و با هم هستیم؛ منتها علماى شما یك دسته فتوا به یك چیز دادند و شما تقلید از علماى خود كردید و شدید حنفى؛ یك دسته فتواى شافعى را عمل كردند و یك دسته دیگر فتواى حضرت صادق را عمل كردند، اینها شدند شیعه، اینها دلیل اختلاف نیست. ما نباید با هم اختلاف و یا یك تضادى داشته باشیم، ما همه با هم برادریم. برادران شیعه و سنى باید از هر اختلافى احتراز كنند. امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آن‌هایى است كه نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفى و یا سایر فِرق، آن‌ها مى‏خواهند نه این باشد نه آن، راه را اینطور مى‏دانند كه بین شما و ما اختلاف بیندازند. ما باید توجه به این معنا بكنیم كه همه‌ی ما مسلمان هستیم و همه‌ی ما اهل قرآن و اهل توحید هستیم، و باید براى قرآن و توحید زحمت بكشیم و خدمت بكنیم.(9)

v                   

اینهایى كه درصدد این معانى هستند، بدانند كه اگر همه‌ی قدرت‌هاى خودشان را هم جمع بكنند نمى‏توانند به یك ملتى كه همه با هم فریاد اللَّه‌اكبر مى‏زنند، نمى‏توانند اینها با آن‌ها مقاومت كنند؛ بیخود درصدد تفرقه‌اندازى هستند. مسلمان‌ها برادرند و تفرقه پیدا نمى‏كنند با تبلیغات سوء بعض عناصر فاسد. اصل این مسئله كه شیعه و سنى، شیعه یك طرف و سنى یك طرف، این از روى جهالت و از روى تبلیغاتى كه اجانب كردند پیش‏ آمده است. چنانچه بین خود شیعه هم اشخاص مختلفى را با هم به مبارزه وا مى‌دارند، و بین خود برادرهاى سنى هم یك طایفه‏اى را به طایفه‌ی دیگر، در مقابل هم قرار مى‏دهند. امروز روزى است كه تمام طوایف مسلمین مقابل هستند با قدرت‌هاى شیطانى كه اساس اسلام را مى‏خواهند از بین ببرند؛ آن قدرت‌هایى كه دریافته‏اند كه آن چیزى كه خطر براى آن‌ها دارد اسلام است، آن چیزى كه خطر براى آن‌ها دارد وحدت ملت‌هاى اسلامى است. امروز روزى است كه [باید] تمام مسلمین تمام بلاد عالَم با هم مجتمع بشوند.(10)

v                   

الآن اجتماعاتى هست كه به اسم شیعه و سنى بنا بر ایجاد اختلاف دارند؛[...] اگر- خداى نخواسته- این قدرت‌هاى بزرگ در ایران برگردند، نه اسلامى و نه اهل سنتى و نه اهل تشیعى باقى مى‏گذارد. اگر این‌ها این دفعه- خداى نخواسته- برگردند، براى اینكه از این برادران سنى و شیعه صدمه دیدند و از اجتماعات آن‌ها نفع‌هاى خودشان را و چپاول‌گری‌هاى خودشان را از دست داده‏اند، این دفعه بدانید كه- خداى نخواسته- اگر آنها برگردند، اساس اسلام را كه منشأ اجتماع شما برادران بود، از بین خواهند برد. برادران بیدار باشند و كسانى كه درصدد این هستند كه بین برادران شیعى و سنى اختلاف بیندازند، اگر وابسته به امریكا یا شوروى هستند، آن‌ها نصیحت را معلوم نیست بپذیرند و اما اگر وابسته به آن‌ها نیستند و براى اسلام و براى كشور اسلامى خودشان و براى مسلمین مى‏خواهند كارى بكنند، راه، ایجاد اختلاف نیست. راه، این است كه تمام گروه‌ها، را با هم آشتى بدهند و این اجتماعى كه بحمداللَّه در ایران پیدا شده است و این وحدت كلمه‏اى كه بین همه‌ی قشرهاى كشور پیدا شده است، كوشش كنند كه محفوظ باشد.(11)

v                   

همه‌ی طوایفى كه در ایران هستند با هم اخوت داشته باشند، توجه كنند به اینكه الآن كسانى كه مخالف با اسلام هستند و دارند پخش مى‏كنند مطالبى را، مى‏خواهند بین برادرهاى شیعه و سنى اختلاف ایجاد كنند. اینها نه خیرخواه شیعه هستند، نه خیرخواه سنى، و اینها با اسلام مخالفند. بیدار باشند همه‌ی برادرها، با هم باشند. دشمن مشترك ما داریم، به این دشمن مشترك باید ما با هم حمله كنیم و آن‌ها را نگذاریم كه خداى نخواسته، در صفوف ما یك رخوتى ایجاد بشود و یك اختلافى ایجاد بشود.(12)

v                   

برادران و خواهران هر دو فرقه باید هوشیار باشند. و بدانند كه این كوردلان جیره‌خوار با اسم اسلام و قرآن مجید و سنت پیامبر مى‏خواهند اسلام و قرآن و سنت را از بین مسلمین برچینند؛ یا لااقل به انحراف كشانند. برادران و خواهران باید بدانند كه امریكا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند؛ چرا كه اسلام و كتاب و سنت را خار راه خود و مانع از چپاول‌گرى‏شان مى‏دانند؛ چرا كه ایران با پیروى از همین كتاب و سنت بود كه در مقابل آنان بپاخاست و انقلاب نمود و پیروز شد. امروز توطئه بر ضد ایران و حكومت آن و حزب‌اللَّه در حقیقت توطئه براى محو اسلام و كتاب و سنت است.(13)

v                   

امریكا و آل سعود حادثه مكه را یك مبارزه فرقه‏اى و نزاع قدرت میان شیعه و سنى ترسیم نموده؛ و ایران و رهبران آن را به عنوان كسانى كه هوس رسیدن به یك امپراتورى بزرگ را در سر مى‏پرورانند معرفى مى‏كنند تا بسیارى از كسانى كه از مسیر حوادث سیاسى جهان اسلام و نقشه‏هاى شوم جهان‌خواران بی‌خبرند تصور كنند كه فریاد برائت ما از مشركین و مبارزه‌ی ما براى كسب آزادى ملت‌ها در مسیر كسب قدرت سیاسى‏مان و گسترش قلمرو جغرافیاى حكومت اسلامى است. البته براى ما و همه‌ی اندیشمندان و محققانى كه از نیات پلید تشكیلات آل سعود باخبرند جاى تعجب نیست كه به ایران و حكومتى كه از بدو پیروزى تا به حال فریاد وحدت مسلمین را سر داده است و در همه‌ی حوادث جهانِ اسلام، خود را شریك غم و شادى مسلمانان مى‏داند، تهمت افتراق و جدایى مسلمانان را بزنند؛ و یا بالاتر از آن، زائرانى را كه به عشق زیارت مرقد پیامبر و حرم امن الهى به حجاز رفته‏اند به لشكركشى و تشكل براى تصرف كعبه و آتش زدن حرم خدا و تخریب مدینه‌ی پیامبر متهم نمایند! و دلیل و مدرك این كار را حضور پاسداران و نظامیان و مسئولین كشورمان در مراسم حج ذكر كنند! آرى، در منطق آل سعود نظامى و پاسدار كشور اسلامى باید با حج بیگانه باشد؛ و اینگونه سفرها براى مسئولین كشورى و لشكرى تعجب‏آور و توطئه‏انگیز مى‏شود. از نظر استكبار، مسئولین كشورهاى اسلامى باید به فرنگ بروند، آن‌ها را به حج چه كار! دست‌نشاندگان امریكا آتش‌زدن پرچم امریكا را به حساب آتش‌زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروى و امریكا و اسرائیل را به حساب دشمنى با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته‏اند؛ و نیز مسئولین و نظامیان ما را با لباس احرام به عنوان رهبران توطئه معرفى كرده‏اند!(14)

 

پ.ن:

1- صحیفه‌ی امام، ج‏1، ص376

2- همان، ج‏6، ص84

3- همان، ج‏6، ص84

4- همان، ج‏6، ص95

5- همان، ج‏6، ص133

6- همان، ج‏6، ص184

7- همان، ج‏8، ص132

8- همان، ج‏9، ص312

9- همان، ج‏13، ص54

10- همان، ج‏13، ص153

11- همان، ج‏14، ص288

12- همان، ج‏17، ص499

13- همان، ج‏19، ص28

14- همان، ج‏21، ص79

 

پ.ن.کیمیا:

1- ایام فرخنده‌ی میلاد حضرت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته‌ی وحدت رو تبریک می‌‌گم.

2- آنچه ذکر شد گوشه‌ای از فرمایشات حضرت امام بود که با موضوع «سنی و شیعه» در صحیفه‌شان، جستجو کردم.

 

پست مرتبط: بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در سفر به كردستان (ادری‌بهشت سال 1388)

 

 





نوع مطلب : اجتماعی، امام خمینی (ره)، مذهبی - اعتقادی، 
برچسب ها : وحدت، هفته‌ی وحدت، میلاد پیامبر اعظم (ص)، میلاد امام جعفر صادق (ع)، سنی، شیعه، امام خمینی (ره)، اسلام، آمریکا، اسرائیل، آل سعود، وحدت کلمه، تفرقه، ایران، نهضت اسلامی ایران، جمهوری اسلامی ایران، اختلاف، جمعه‌ی خونین، صحیفه‌ی امام (ره)، مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای، کردستان،




 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
 
   

ابزار هدایت به بالای صفحه